تجارت الکترونیک

نکاتی کلیدی برای وفادار کردن مشتری

نکاتی کلیدی برای وفادار کردن مشتری
نوشته‌ی فاطمه

برای رسیدن به هدف داشتن مشتریان وفادار، باید رفتاری مشتری مدارانه دنبال کنید. باید مانند مشتریان فکر کرد و تصور کرد که آنها چه انتظاری دارند و دقیقا چه می‌خواهند. حالا زمان آن است که ۴ روش برای ایجاد وفاداری را بخوانید:

 

۱- مشتری را بفهمید

صحبت در مورد موارد کلی کار سختی نیست، اما بهترین استراتژی برای شناسایی مشتریان از ساده‌ترین‌ها هم هست. برای شناسایی مشتریان و این که دنبال چه چیزهایی هستند میتوانید به این سوال‌ها پاسخ دهید:

  1. چه زمانی خرید میکنند؟
  2. چه چیزهایی میخرند؟
  3. چرا میخرند؟

هر حوزه‌ی کاری و مخاطب متفاوت است و زمانی که اطلاعات کاملی از مشتریان داشته باشید بهتر میتوانید وفاداری را پیش‌بینی کنید و زمینه‌های لازم را برای آن فراهم کنید.

دیجی‌کالا نمونه‌ی بارز یک کسب‌و‌کار براساس شناسایی یک مشکل و پاسخ به آن مشکل است. حتما داستان دیجی‌کالا را شنیده‌اید که همه‌چیز از خرید یک دوربین شروع شد و چگونه تبدیل شد به بزرگترین خرده‌فروشی اینترنتی در ایران. مسیری که دیجی‌کالا طی کرد نمونه‌ی ساده‌ی شناسایی بازار و مشتریان و سپس ارائه خدمات به آنها برای تبدیل به مشتریان وفادار است.

مشتریان چه کسانی هستند؟‌ به دنبال حل چه مشکلی هستند؟ شما چگونه میتوانید به حل این مشکل کمک کنید؟ آیا شما میتوانید خدمات و اطلاعات بهتر و بیشتری از رقبا به آنها ارائه کنید؟

 

۲- انگیزه‌ها

ایجاد Lead و مشتریان جدید باید از استراتژی‌های اصلی هر کسب‌و‌کاری باشد. اما چیزی که اکثرا فراموش می‌شوند این است که ارائه خدمات به مشتریان حال حاضر بسیار پرسودتر از به دنبال مشتریان جدید گشتن است. اگر بتوانیم به مشتریان انگیزه و دلیل کافی را بدهیم تا خریدهای چندباره و تکراری انجام بدهند این کار باعث افزایش حجم سبد خرید (Basket Size) آنها شده و سود رسیده از هر مشتری افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

یک روش برای ایجاد انگیزه در مشتریان٬ استفاده از برنامه‌های وفاداری است. میتوانید در بازه‌های زمانی به مشتریانی که قبلا خرید کرده‌اند٬ ارسال رایگان٬ تخفیف ویژه یا حتی هدایای رایگان بدهید. این کار باعث میشود آنها زمانی که نیاز به چیزی دارند ابتدا سراغ شما بیایند و نیاز خود را از طریق شما رفع کنند.

کارهای کوچک میتوانند تاثیر بسزایی در افزایش فروش در فروشگاه‌های اینترنتی داشته باشد. توجه داشته باشید که اینترنت محیطی است بسیار بزرگ و سریعا در حال رشد. اما این رشد سریع و بزرگی باعث نمیشود تاثیر یک تجربه‌ی خوب کم شود٬ بلکه تاثیر آن دوچندان میشود. ارائه خدمات خوب باعث میشود همیشه در ذهن مشتری باشید و اولین گزینه برای خرید اینترنتی باشید.

مقاله‌ی کامل را اینجا‌ بخوانید.

درباره نویسنده

فاطمه