بازاریابی و فروش تجارت الکترونیک

راهنمای نوشتن توضیحات خوب برای محصول

راهنمای نوشتن توضیحات خوب برای محصول
نوشته‌ی فاطمه

میخواهید یک مشکل بزرگ در اکثر فروشگاه اینترنتی ها را بدانید؟ اشتباهی که حتی بزرگانی مانند آمازون در خارج و دیجی‌کالا در داخل ایران هم آن را گاها مرتکب میشوند؟ این اشتباه رایج٬ توضیحات محصول یا Product Description است.

شاید سوال داشته باشید چرا خیلی‌ها حتی بزرگان هم در نوشتن توضیحات اشتباه میکنند؟ جواب خیلی ساده است٬ چون ما میخواهیم محصول را بفروشیم و دیدگاه ما با چیزی که مشتریان انتظار دارند کاملا متفاوت است. ما میخواهیم از افراد پول دریافت کنیم پس بزرگ‌نمایی میکنیم٬ مشتریان میخواهند بخرند پس انتظار توضیحات کاملا صادقانه و روشن‌گر دارند. همین‌جا میتوانید تفاوت انتظارات را متوجه بشوید. در ادامه به ما همراه باشید تا چند نکته‌ی کلیدی در نوشتن توضیحات محصولات فروشگاه‌ اینترنتی را به شما آموزش دهیم.

 

توجه را به نکات مثبت متمرکز کنید

وقتی اولین محصول را در فروشگاه اینترنتی قرار می‌دهید هیجان زده می‌شوید٬می‌خواهید کوچک‌ترین اطلاعات را هم در اختیار مشتریان قرار بدهید. اندازه‌ و ویژگی‌ها را زندگی میکنید و در همه‌جای فروشگاه خود٬ حتی در خیابان هم افرادی را می‌بینید و در مورد این محصول جدید در فروشگاه اینترنتی به آنها توضیح میدهید. اما یک واقعیت تلخ را میخواهم برایتان بازگو کنم٬ این‌ها هیچ‌کدام برای مشتریان جذاب نیستند!

مشکل این است که مشتریان بالقوه اصلا علاقه‌ای به ویژگی‌های عجیب و غریب ندارند. آنها واقعا نمیخواهند بدانند که جاروبرقی چند ولت انرژی دارد و چقدر قدرت مکش دارد٬ اینها همه تفکرات سطحی است که ما هم فکر میکنیم برایمان مهم است اما در انتها من٬ شما و تمام مشتریان فقط به یک چیز اهمیت میدهیم: چه نکته‌ی مثبتی برای من دارد؟

پس به جای توضیحات خیلی فنی حتی زمانی که مشتریان شما آدم‌هایی کاملا فنی هستند سعی کنید به این سوال پاسخ دهید که این محصول چه مشکلی را حل میکند؟ چطور میتوان یک تجربه‌ی بهتری با این محصول نسبت به باقی محصولات داشت؟

به این مثال برای توضیح صابون بدون کف توجه کنید:

محصولی کاملا متفاوت از برند X. با این محصول در در هرکجایی که هستید٬ در کنار خیابان یا در خانه سریعا دست‌هایی خود را از آلودگی‌های موجود پاک کنید. در این محصول از مواد آنتی‌باکتریال Z و Y استفاده شده است که قدرت پاک‌کنندگی چندبرابر و مقاوت در برابر آلودگی بیشتری را به شما هدیه می‌دهد.

این یک نمونه‌ی تخیلی از معرفی یک صابون آنتی‌باکتریال و بدون کف بود. به نظر شما چند نفر هستند که مواد آنتی‌باکتریال را بشناسند؟ چندنفر از مشتریان شما فرق میان صابون‌های باکف و بدون‌کف را در عمل میدانند؟ اصلا چندنفر هستند که واقعا دغدغه‌ دارند در هرجایی دست‌های خود را از آلودگی پاک کنند؟ قطعا تعداد این افراد زیاد نیست و راضی کردن همین تعداد کم هم کاری بسیار سخت است. چون در نظر داشته باشید اگر مشتریان شما دانش فنی بیشتری داشته باشند قطعا راضی کردن آنها با اطلاعات فنی هم سخت‌تر خواهد بود.

حالا به این توضیح برای همان صابون بدون کف دقت کنید:

گاهی یک بوی خاص ما را یاد فصلی پر از خاطره می‌اندازد. برای پاییز بوی باران کافی است و برای تابستان بوی میوه‌های خوشمزه‌ی تابستانی. ما با محصول شست‌شوی بدون کف X فصل‌ها را در دستان قرار قرار میدهیم. با ژل شست‌شوی ما دیگر نگران آلودگی دست‌ها نباشید. با ژل‌هاس شست‌شوی ما دستانی نرم و خوشبو داشته باشید و با خیال راحت این بوی خوب را به دیگران نیز منتقل کنید.
مقاله کامل را اینجا بخوانید.

 

درباره نویسنده

فاطمه