بازاریابی و فروش تجارت الکترونیک

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مرحله به مرحله

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مرحله به مرحله
نوشته‌ی فاطمه

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مزایای زیادی نسبت به فروشگاه فیزیکی دارد، به عنوان مثال دستیابی به بازار هدف گسترده‌تر و یا عدم نیاز به پرداخت هزینه برای فراهم کردن مغازه و هزینه های نگهداری آن، تنها بخشی از این مزایا به حساب می‌آیند. مقاله زیر کمک میکند که بدانید از کجا و چگونه شروع کنید.

۱- توسعه محصول و برنامه بازاریابی

 

محصول را مشخص کنید

اگر می‌خواهید فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید حتما ایده‌ی یک محصول مناسب را در ذهن دارید. انتخابتان هرچه که باشد باید به ارزش و بهای آن ایمان داشته باشید در غیر این صورت نمی‌توانید ارتباط خوبی با مشتری برقرار کنید. برای مشخص‌تر شدن مسیر موارد زیر را در مورد محصولتان مشخص کنید:

  • محصول دیجیتال یا فیزیکی است؟ در صورتی که فیزیکی است تصمیم بگیرید روش ارسال و تحویل محصولتان چگونه است.
  • قصد دارید محصولات متنوع بفروشید یا به صورت تخصصی روی یک نوع محصول کار کنید؟
  • اگر خودتان تولیدکننده هستید مطمئن شوید که می‌توانید با افزایش تقاضا جلو بروید و اگر برنامه‌ای برای تولید ندارید باید یک تولیدکننده‌ی خوب پیدا کنید.
  • برای اینکه پیامتان را به خوبی به مخاطب هدف برسانید و محصولتان را بازاریابی کنید با کسانی که در صنعت کسب‌و‌کارتان فعال هستند روابط اجتماعی برقرار کنید.

 

یک بازار تخصصی (Niche) پیدا کنید

مشخص کردن محصول تنها یکی از مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است و در مرحله بعد باید بررسی کنید چه چیزی سرویس شما را از سایر سرویس‌های مشابه متمایز میکند.

–  ابعاد رقابت را بسنجید. قبل از اینکه شروع به فروش محصول کنید، فروشگاه‌های آنلاینی که باید با آنها به رقابت بپردازید را بررسی کنید. بازار آنلاینی که قرار است در آن تبلیغات کنید را بشناسید و رقابت بین آنها را بسنجید.

– محصولات اصل و باکیفیت ارائه دهید. اصالت کاری که انجام می‎دهید و محصولی که ارائه می‌دهید، می‌تواند به تنهایی دلیل متفاوت بودن شما باشند. حتما بین محصولاتی که اصالت دارد و محصولاتی که محبوبیت عمومی دارند توازن برقرار کنید.

– تخصصتان را ارائه دهید. مهم‌ترین چیزی که شرکت شما را از سایرین متمایز می‌کند تخصصی است که در زمینه کسب‌و‌کارتان دارید. علاقه و دانش تخصصتی‌تان را به همراه محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید به نمایش بگذارید.

– مراحل خرید کاربرپسند فراهم کنید. اگر محصولتان موارد مشابه زیادی در بازار آنلاین دارد می‌توانید تجربه خرید را برای مشتری ساده و جالب کنید و با این کار فروشگاهتان را از سایرین متفاوت کنید. مطمئن شوید استفاده از فروشگاه ساده و در عین حال برای به اشتراک گذاشتن و معرفی به سایرین جالب است. پاسخگو باشید و خدمات مشتری بی‌نظیری ارائه کنید.

مقاله کامل را اینجا بخوانید.

درباره نویسنده

فاطمه