بازاریابی و فروش

چگونه مشتریان را وفادار کنیم؟

چگونه مشتریان را وفادار کنیم؟
نوشته‌ی فاطمه

همه ما به خوبی می‌دانیم که بازگشت سرمایه وابسته به حفظ هرچه بیشتر مشتریان است. اما سوال این است که چگونه مشتریان را برگردانیم یا به عبارت دیگر چگونه مشتریان را وفادار کنیم؟

۱- برای مشتریان شخصی سازی کنید

۲- توازن انتظارات و هدایا

۳- محتوای بیهوده (به‌درد نخور) ارائه نکنید.

۱-شخصی سازی کنید

اگر در جذب مشتریان موفقیتی داشته‌اید احتمالا درمورد آنها اطلاعاتی دارید: از قبیل اینکه چگونه شما را پیدا کرده‌اند ( سایت مرجع، شبکه اجتماعی مورد استفاده، موتور جستجو و …)، انگیزه‌ای که آن‌ها را به سمت شما کشیده است و اطلاعاتی درمورد خود اشخاص. با وجود این تفاوت‌ها بین آن‌ها به‌نظر منطقی نیست که به همه آن‌ها پیام مشترکی شامل پیشنهادی یکسان بفرستیم.

سعی کنید تا جایی که می‌توانید ایمیل‌ها، پیامک‌ها، اعلان‌های موبایل و یا هرگونه پیامی که می‌خواهید به کاربر بفرستید شخصی‌سازی شده باشد و از اطلاعاتی که از کاربر دارید بیشترین استفاده را بکنید. مثلا در ایمیل‌ها حتما از نام و آدرس آن‌ها استفاده کنید. هرچه تعاملات شما با کاربر شخصی‌سازی‌تر شده باشد، کاربر تمایل بیشتری به ادامه بازدید یا تماس با شما پیدا خواهد کرد.

نیازی نیست هر رابطه‌ای را شخصی سازی یک به یک کنید. راه بهتر این است که مشتریان را بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، خریدها و رفتارهایشان در فضای وب دسته‌بندی کنیم. در ابتدای کار می‌توانیم از دسته‌بندی‌های کلی‌تر مانند جنسیت، سن و یا محل جغرافیایی استفاده کرد؛ بعد از اینکه اطلاعات بیشتری از کاربران کسب کردیم این دسته‌بندی هارا جزئی‌تر می‌کنیم.

۲-توازن انتظارات و هدایا

هرچه جلوتر که می‌رویم باید مطمئن شویم پیشنهادات و Call To Actions برای هر دسته‌بندی بیشتر شخصی‌سازی شوند. پیشنهاد کمترین قیمت به تنهایی نمی‌تواند وفاداری طولانی مدت مشتری را به‌همراه داشته باشد چراکه مشتریان همیشه منتظر بهترین پیشنهاد می‌مانند. سعی نکنید وفاداری مشتریان را با پول بخرید بلکه باید به هرکدام از آن‌ها به صورت شخصی سازی شده دلیلی قانع‌کننده ارائه کنید تا شما را باور کنند. در این‌صورت خواهید دید که مشتریان نه‌تنها دیگر منتظر نخواهند ماند بلکه به یک طرفدار محصول یا سرویس تبدیل می‌شوند.

ادامه مقاله را اینجا بخوانید.

درباره نویسنده

فاطمه