بازاریابی و فروش

بازار هدف کسب‌و‌کارتان را نمی‌شناسید؟ به این ۱۰ سوال ساده پاسخ دهید

بازار هدف کسب‌و‌کارتان را بشناسید
نوشته‌ی فاطمه

بدون شک در هر کسب‎ و کاری اگر شناخت درستی از مشتری وجود داشته باشد ، آن کسب و کار از رشد سریع تری بهرهمند خواهد شد . اما سرمایه گذاران جدید در تلاش اند تا اول از هر کاری بازار هدف و چشم انداز کسب و کار را مشخص کنند و همچنین در طول این فرایند اندازه بازار را دست بالا می گیرند و این عمل چندین بار و در بازه های زمانی مختلف انجام می شود که می تواند موجب بروز مشکلاتی نیز گردد.

در ادامه قصد داریم برای بهبود فرایند تشخیص بازار هدف به ۱۰ سوال مهم بپردازیم که پاسخ به آن ها می تواند کمک بسیاری را به مدیران هر کسب و کار بکند.

۱ – چه کسی برای محصول یا سرویس من پول پرداخت می کند ؟
در ابتدا بهترین کار این است تا مشخص کنیم محصول یا خدمات ما می توانند چه مشکلی را برای مشتریان حل نمایند . سپس با استفاده از اطلاعات بدست آمده از پاسخ به این سوال می توان مشخص نمود که چه کسانی قرار است این محصول یا خدمات را خریداری کنند .

۲ – چه کسی در حال حاضر از من خرید می کند ؟
برای تعیین بازار هدف و نیز راهکارهای قیمت‌گذاری این مسئله اهمیت دارد که بتوانیم تشخیص دهیم در حال حاضر مشتریان ما چه کسانی هستند . برای این کار بهترین روش این است که محصول یا خدماتی را به عنوان تست و یا در برخی موارد به صورت رایگان عرضه کنیم تا مشتریان از آن استفاده و بازخورد های مناسبی را از آن ها دریافت کنید

۳ – آیا من اهدافم را دست بالا گرفته ام ؟
بدون شک اینکه فرض کنیم سرویس یا محصولات ما مورد نیاز بیشتر مردم است کار آسانی است اما مهم تر از این فرضیات ، باید بتوانیم دید دقیق تری از نیاز مشتریان به سرویس یا محصول خود داشته باشیم زیرا در نهایت اطلاعات دقیق ما است که می تواند در برنامه ریزی ها کمک بسیاری به ما کرده باشد .

۴ – اعضای شبکه اجتماعی من چطور فکر می کنند ؟
زمانی که بر روی شناسایی بازار هدف خود کار می کنید ، ممکن است در بسیاری از موارد به چالش کشیده بشید و یا هزینه های زیادی را پرداخت کنید اما یک راه ساده و رایگان برای دریافت بازخورد های مناسب استفاده از شبکه های اجتماعی است . در این شبکه ها افراد بسیاری علاقه مند هستند تا با صرف زمان ، نظرات خودشان را پیرامون کسب و کار شما بدهند و تلاش می کنند تا با ارسال این بازخورد آن را بهبود دهند زیرا ممکن است خودشان مشتری شما باشند .

۵ – آیا این فرضیات بر پایه دانش و تجربه من است ؟
تجربیات شخصی و دانش می تواند باعث شود تا شما به راحتی قبول کنید که بازار هدف خود را شناسایی کرده اید که این امر می تواند بدون تحقیقات واقعی منجر به بروز اشتباهات گردد . برای مثال ممکن است کسب و کار قبلی شما در مورد پرورش اندام بوده باشد و در نتیجه در کسب و کار جدید این فرض رو داشته باشید که همه به اندام خود اهمیت می دهند و بازار هدف خود را بر اساس این دیدگاه تایین کنید اما این یک اشتباه بزرگ است و بدون صحبت با مردم نمی توان به راحتی چنین تصمیماتی را گرفت .

مقاله کامل را اینجا بخوانید.

درباره نویسنده

فاطمه